Oct 07

Yellowstonský národný park

by in Nature trip

Premýšlal som, na koľko príspevkov rozdeliť 4-dňovú návštevu Yellowstonu a nakoniec vznikol tento dlhý foto report. Slovami sa to ťažko popisuje, takže bude veľa fotiek, sem tam nejaký popisok a mapa zvierat, ktoré sme stretli. A odporúčam navštíviť, to chcete vidieť.

Cesty skrz Yellowstone tvoria skoro písmeno H, takže behom štyroch dní navštívime postupne každý cíp.

Mapa

Všetky zvieratá, ktoré sme za štyri dni stretli v Yellowstone. Určite som nejaké zvieratá zabudol označiť, ale väčšina by tam mala byť, stádo alebo skupinka zvierat má tiež len jednu ikonu. Mimo týchto sme stretli niekoľko krkavcov, chipmunkov (Chip a Dale, po slovensky to je proste veverička, ale je pásiková a menšia) a hromadu bežného vtáctva.

Deň 1 – severovýchod

Hneď prvého bizóna, ktorý sa prechádzal po ceste oproti nám sme skoro nevideli, lebo sme všetci pozerali vpravo na prírodu. To sme ešte nevedeli, že bizónov tu budeme vidieť nespočet.

yellowstone-1_01 yellowstone-1_02

yellowstone-1_03 yellowstone-1_04

Vraciame sa z jednej výhliadky, bavíme sa a oproti ide rodinka. Keď už je na našej úrovni, pán na nás “Ahoj kluci.” Všade ich stretávame, Čechov.

yellowstone-1_05

Záruka videnia medveďa je hromada áut pri ceste a obrovské objektívy. Sami by sme ho asi nezbadali, ale keď sa po ceste ani nedá prejsť, čo ľudia len zastavia auto a vybehnú von, môže to znamenať len jedno. Medveď v dohľade.

yellowstone-1_06 yellowstone-1_07

yellowstone-1_08

Ku koncu dňa sme si zašli na úplne severovýchodný cíp Yellowstonu, na Trout Lake. Privítala nás však tabuľa zakazujúca vstup kvôli veľkému výskytu medveďov. Na druhú stranu sme však vďaka tejto zachádzke objavili obrovské údolie, kde sa pásli stovky bizónov. Pohľad ako z Levieho Kráľa.

yellowstone-1_09 yellowstone-1_10

yellowstone-1_11

Keď sa dobre zahľadíte, tie malé čierne bodky sú stovky bizónov

Ráno a cez deň sme moc zvierat pri ceste nevideli, ale keď sa začalo stmievať, ako by ich k ceste zvolávali. Srnky, jeleňa, medveďa, nádhera.

yellowstone-1_12 yellowstone-1_13

• Jeleň – 5

yellowstone-1_14 yellowstone-1_15

yellowstone-1_16

Deň 2 – severozápad

Tak ako sme včera mali bizóni deň, dnes sme mali deň jelení. Najskôr sme ich vídali jednotlivo a ku koncu dňa obrovské stáda.

yellowstone-2_02 yellowstone-2_03

yellowstone-2_04 yellowstone-2_05

Pri Golden Gate, čo je cestička v údolí zlatastej skaly, sa nám opäť podarilo spozorovať (a natočiť) flegmatičnosť bizónov. Proste si tak kráčal po ceste, ignorujúc úplne všetko naokolo.

yellowstone-2_06

yellowstone-2_07 yellowstone-2_08

Včera sme sa od auta moc ďaleko nevzdialili, takže dnes sme sa vydali na túru k Bobriemu jazeru, asi 7 km. TripAdvisor tvrdil, že po ceste môžeme spozorovať bizóny, antilopy, sem tam aj medveďa, ale nám sa pošťastilo len na jedného bizóna. Ale v jazere sa nám ukázali traja bobri, takže až taká marná cesta to nebola.

yellowstone-2_09 yellowstone-2_10

• Veverička – 1

yellowstone-2_12 yellowstone-2_13

yellowstone-2_14 yellowstone-2_15

Deň 3 – juhozápad

Dnes máme v pláne hlavnú atrakciu Yellowstonu – gejzír Old Faithful. Hneď ráno sme však mali obrovské šťastie a pri ceste sme natrafili na grizzlicu s malým grizzlíčatkom, v istom momente asi 25m od nás (príručka odporúča 100+m). Postupne sa na ceste vytvorila obrovská zápcha, prevážne parkujúcich aziatov a najlepšie bolo, keď sa medvedica otočila smerom k ľuďom ako všetci cúvli. Každopádne, nádherný a asi jedinečný pohľad.

yellowstone-3_01

yellowstone-3_06 yellowstone-3_07

Pri Old Faithful je postavené veľké stredisko a parkovisko pre aspoň tisícku áut. A okolo samotného gejzíru dva rady lavičiek. Asi jediná atrakcia, ktorá je naozaj prispôsobená turistom.

yellowstone-3_02

yellowstone-3_04 yellowstone-3_05

V juhozápadnej časti je síce veľa gejzírov ale oveľa menej zvierat a tak sa vyberáme na 8 km túru k vodopádu Fairy. Prví turisti, ktorých sme stretli? Češi. Ale opäť čo túra, to nové zviera – volavka, ktorá si kráčala po riečke priamo k vodopádu. Modelka.

yellowstone-3_03

yellowstone-3_13 yellowstone-3_14

Keďže sme stretli obrovské množstvo bizónov, jedného by aj zaujímalo, ako chutia. Večer sme naklusali do Three Bear Restaurant, na poriadny bizóní (rare) steak, s fazuľkami. Výborný, ale na slepo by som ho od kravy asi nerozpoznal.

yellowstone-3_10 yellowstone-3_11

yellowstone-3_12

Bilancia tretieho dňa

• Grizzly – 2 (mama a malé)
  • Bizón – 2 + stádo
  • Labuť – 3
  • Chipmunk – 2
  • Volavka – 1

yellowstone-3_08 yellowstone-3_09

yellowstone-3_15 yellowstone-3_16

Deň 4 – juhovýchod a Grand Teton park

Opúšťame Yellowstone, cez jazernú oblasť na juhovýchode. Prvá zastávka je Yellowstonský Grand Canyon s nádhernými vodopádmi. Radosť do nich padnúť.

yellowstone-4_01

yellowstone-4_02 yellowstone-4_03

Obed máme pri najväčšom jazere, v Lake Village (kde je väčšina vecí zavretá, lebo je po 6. októbri, kedy definitívne končí sezóna). Postupná štrková pláž do ľadového jazera si úplne pýtala kúpanie. A tak som neodolal.

yellowstone-4_04

yellowstone-4_05 yellowstone-4_06

Už sa pomaly blížime k hranici s parkom Grand Teton, keď opäť hromada áut. Jeleň a tri srnky, na dosah ruky, jedna sa kúpe vo vode. Zvieratá sú tu veľmi inteligentné, skoro vždy sa objavia pri odpočívadle, takže vytvorenie zápchy trvá trochu dlhšie. Pokiaľ to teda nie je medveď, vtedy je to okamžité.

yellowstone-4_07

yellowstone-4_08 yellowstone-4_09

Prichádzame do Grand Tetonu, kam nám platí vstupenka z Yellowstonu ($25 na týždeň) ale asi jediná vec k videniu je úchvatný pohľad na jazero s horami v pozadí. Hodiť niečo do seba, s pekným výhľadom predsa lepšie chutí, a poberáme sa ďalej. Opúšťame Grand Teton a prichádzame do krajiny ako stvorenej na horor. 55 míľ ideme absolútne neosvetlenou cestou, bez jedinej benzínky, odpočívadla, civilizácie. Mesiac svieti ako o dušu, akurát, aby sme pred sebou zbadali týpka s motorovou pílou, ktorý sa rozhodol nás zabiť. Tak sme si aspoň tú vyše hodinu cesty predstavovali. Asi 150 míľ od Salt Lake City stojíme na odpočívadle, pripravení na ďalšiu pohodlnú noc.